Van Bockel Installatietechniek is gevestigd te Volendam onder KvK nr. 84785144
E-mail: fvanbockel@gmail.com
Definities
Van Bockel Installatietechniek: Van Bockel Installatietechniek, gevestigd te Volendam onder KvK nr. 84785144
Klant: degene met wie Van Bockel Installatietechniek een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: Van Bockel Installatietechniek en klant samen.
Consument: een klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
1. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
1.1 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens
Van Bockel Installatietechniek 1.2 Partijen kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
1.3 Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
2. Aanbiedingen en offertes
2.1 Aanbiedingen en offertes van Van Bockel Installatietechniek zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
2.2 Een aanbod of offerte is maximaal 2 maanden geldig, tenzij een andere aanvaardingstermijn in het aanbod of de offerte staat vermeld.
2.3 Als de klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn aanvaardt, dan vervalt het aanbod of de offerte.
2.4 Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
3. Aanvaarding
3.1 Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, behoudt Van Bockel Installatietechniek zich het recht voor de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding
in te trekken, zonder dat de klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
3.2 Mondelinge aanvaarding van de klant verbindt Van Bockel Installatietechniek slechts, nadat de klant deze schriftelijk (of elektronisch) heeft bevestigd.
4. Prijzen
4.1 Alle prijzen die Van Bockel Installatietechniek hanteert zijn in euro’s, zijn inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratiekosten, heffingen en reis-, verzend- of transportkosten,
tenzij uitdrukkelijk anders vermeld of anders overeengekomen.
4.2 De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door Van Bockel Installatietechniek vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
4.3 De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Van Bockel Installatietechniek, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is overeengekomen.
4.4 Indien partijen voor een dienstverlening door Van Bockel Installatietechniek een totaalbedrag zijn overeengekomen, is dit altijd een richtprijs, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk een vaste prijs, waarvan niet kan
worden afgeweken, zijn overeengekomen.
4.5 Van Bockel Installatietechniek is gerechtigd om tot 10% van de richtprijs af te wijken.
4.6 Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient Van Bockel Installatietechniek de klant tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is.
4.7 Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, heeft de klant het recht om het deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt.
4.8 Van Bockel Installatietechniek heeft het recht de prijzen jaarlijks aan te passen.
4.9 Voorafgaand aan de ingang ervan zal Van Bockel Installatietechniek prijsaanpassingen meedelen aan de vaste klant.
4.10 De consument heeft het recht om de overeenkomst met Van Bockel Installatietechniek op te zeggen indien hij niet akkoord gaat met de prijsverhoging.
5. Betalingen en betalingstermijn
5.1 Van Bockel Installatietechniek mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het overeengekomen bedrag verlangen.
5.2 De klant dient betalingen achteraf binnen 1 maand na levering te hebben voldaan.
5.3 Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim
en in gebreke is, zonder dat Van Bockel Installatietechniek de klant een aanmaning hoeft te sturen c.q. in gebreke hoeft te stellen.
5.4 Van Bockel Installatietechniek behoudt zich het recht voor om een levering afhankelijk te stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling te eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
6. Gevolgen niet tijdig betalen
6.1 Betaalt de klant niet binnen de overeengekomen termijn, dan is Van Bockel Installatietechniek gerechtigd de wettelijke rente van 2% per maand voor niet-handelstransacties en de
wettelijke rente van 8% per maand voor handelstransacties in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
6.2 Wanneer de klant in verzuim is, is hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Van Bockel Installatietechniek.
6.3 De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
6.4 Wanneer de klant niet tijdig betaalt, mag Van Bockel Installatietechniek zijn verplichtingen opschorten totdat de klant aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
6.5 In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Van Bockel Installatietechniek op de klant onmiddellijk opeisbaar.
6.6 Weigert de klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door Van Bockel Installatietechniek , dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan Van Bockel Installatietechniek te betalen.
7. Opschortingsrecht
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
8. Retentierecht
8.1 Van Bockel Installatietechniek kan een beroep doen op zijn retentierecht en in dat geval producten van de klant onder zich houden, totdat de klant alle nog openstaande rekeningen ten aanzien
van Van Bockel Installatietechniek heeft voldaan, tenzij de klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
8.2 De retentierecht geldt eveneens op grond van eerdere overeenkomsten waaruit de klant nog betalingen verschuldigd is aan Van Bockel Installatietechniek .
8.3 Van Bockel Installatietechniek is nooit aansprakelijk voor eventuele schade die de klant mogelijkerwijs lijdt als gevolg van het gebruikmaken van zijn retentierecht.
9. Verrekening
Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Van Bockel Installatietechniek te verrekenen met een vordering op Van Bockel Installatietechniek
10. Verzekering
10.1 De klant verplicht zich de volgende zaken voldoende te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal: geleverde zaken die noodzakelijk
zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, zaken van Van Bockel Installatietechniek die bij de klant aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd.
10.2 De klant geeft op eerste verzoek van Van Bockel Installatietechniek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
11. Montage/Installatie
Hoewel Van Bockel Installatietechniek zich inspant alle montage en/of installatiewerkzaamheden zo goed mogelijk uit te voeren, draagt hij hiervoor geen enkele verantwoordelijkheid behalve
in het geval van opzet of grove schuld.
12. Garantie
Wanneer partijen een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor Van Bockel Installatietechniek enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
13. Uitvoering van de overeenkomst
13.1 Van Bockel Installatietechniek voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
13.2 Van Bockel Installatietechniek heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
13.3 De uitvoering van de overeenkomst geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en betaling van het eventueel afgesproken voorschot door de klant.
13.4 Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Van Bockel Installatietechniek tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
13.5 Indien de klant er niet voor heeft gezorgd dat Van Bockel Installatietechniek tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
14. Informatieverstrekking door de klant
14.1 De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze
beschikbaar aan Van Bockel Installatietechniek.
14.2 De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet
anders voortvloeit.
14.3 Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Van Bockel Installatietechniek de betreffende bescheiden.
14.4. Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Van Bockel Installatietechniek redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging
op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
15. Vrijwaring
De klant vrijwaart Van Bockel Installatietechniek tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Van Bockel Installatietechniek geleverde producten en/of diensten.
16. Klachten
16.1 De klant dient een door Van Bockel Installatietechniek verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
16.2 Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Van Bockel Installatietechniek daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder
geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
16.3 De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Van Bockel Installatietechniek in staat is hierop adequaat te reageren.
16.4 De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
16.5 Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Van Bockel Installatietechniek gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
17. Ingebrekestelling
17.1 De klant dient ingebrekestellingen schriftelijk kenbaar te maken aan Van Bockel Installatietechniek.
17.2 Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat een ingebrekestelling Van Bockel Installatietechniek ook daadwerkelijk (tijdig) bereikt.
18. Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als Van Bockel Installatietechniek een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van
die overeenkomst aan Van Bockel Installatietechniek verschuldigd zijn.
19. Aansprakelijkheid Van Bockel Installatietechniek
19.1 Van Bockel Installatietechniek is uitsluitend aansprakelijk voor enige schade die de klant lijdt indien en voor zover die schade is veroorzaakt door opzet
of bewuste roekeloosheid.
19.2 Indien Van Bockel Installatietechniek aansprakelijk is voor enige schade, is het slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst.
19.3 Van Bockel Installatietechniek is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
19.4 Indien Van Bockel Installatietechniek aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps )aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering
door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
20. Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Van Bockel Installatietechniek vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee
wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 van het Burgerlijk Wetboek.
21. Recht op ontbinding
21.1 De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Van Bockel Installatietechniek toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming,
gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
21.2 Is de nakoming van de verplichtingen door Van Bockel Installatietechniek niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Van Bockel Installatietechniek in verzuim is.
21.3 Van Bockel Installatietechniek heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Van Bockel Installatietechniek
kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
22. Overmacht
22.1 In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van Van Bockel Installatietechniek in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet
aan Van Bockel Installatietechniek kan worden toegerekend in een van de wil van Van Bockel Installatietechniek onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk
wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Van Bockel Installatietechniek kan worden verlangd.
22.2 Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – doch niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals burgeroorlog, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere
derden; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
22.3 Indien zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Van Bockel Installatietechniek 1 of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Van Bockel Installatietechniek er weer
aan kan voldoen.
22.4 Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
22.5 Van Bockel Installatietechniek is in een overmachtsituatie geen enkele schadevergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
23.Wijziging van de overeenkomst
23.1 Indien na het afsluiten van de overeenkomst voor de uitvoering ervan het nodig blijkt om de inhoud ervan te wijzigen of aan te vullen, passen partijen tijdig en in onderling
overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
24. Wijziging algemene voorwaarden
24.1 Van Bockel Installatietechniek is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
24.2 Wijzigingen van ondergeschikt belang kunnen te allen tijde worden doorgevoerd.
24.3 Grote inhoudelijke wijzigingen zal Van Bockel Installatietechniek zoveel mogelijk vooraf met de klant bespreken.
25. Overgang van rechten
Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Van Bockel Installatietechniek
Opgesteld op 01 januari 2022